Rabu, 18 November 2015

Perubatan Komplementari dan Alternatif

Perubatan Komplementari dan Alternatif

Pertempuran panjang antara perubatan alternatif dan perubatan saintifik kelihatan lebih dengan kemunculan perubatan sampingan. Perubatan sampingan cuba untuk menggabungkan yang terbaik dari kedua-dua dunia dengan meletakkan kesihatan pesakit lebih awal daripada falsafah perubatan.

Istilah "perubatan alternatif" merujuk kepada kaedah tradisional dan lain-lain rawatan yang mana tidak ada asas saintifik dilihat. Istilah "perubatan saintifik" yang juga dikenali sebagai perubatan moden, perubatan konvensional atau Western merujuk kepada kaedah rawatan perubatan berasaskan semata-mata atau sebahagian besarnya kepada sains.

Secara tradisinya pengamal perubatan saintifik dipandang rendah rawatan alternatif kerana tidak saintifik. Pada masa yang sama, ramai pengamal perubatan alternatif menolak pengamal perubatan saintifik sebagai sombong, menyendiri dan tidak ihsan.

Hari ini kedua-dua pihak nampaknya telah menandatangani gencatan senjata dan cuba untuk mencari titik persamaan. Ini alasan yang sama terdiri daripada kompromi yang dikenali sebagai perubatan sampingan. Dalam rawatan perubatan pelengkap, profesor perubatan membolehkan amalan alternatif selagi mereka tidak memudaratkan pesakit.

Perubatan Komplementari Bermakna Menghormati Pesakit

Contoh perubatan sampingan akan bagi pakar bedah untuk membolehkan pesakit untuk bermeditasi atau menggunakan terapi tenaga sebelum dan selepas pembedahan. Ini terapi tidak campur tangan dalam pembedahan dan mereka sering menyumbang kepada baik psikologi kesejahteraan pesakit.

Kebanyakan kebangkitan perubatan sampingan boleh dikaitkan dengan pengetahuan peningkatan budaya bukan Barat seperti China dan hormat yang semakin meningkat untuk nilai-nilai dan tradisi mereka. Banyak rawatan dan teknik dalam perubatan alternatif yang diambil dari Cina, budaya Asia India dan lain-lain.

Satu lagi sebab mengapa perubatan sampingan telah menjadi popular adalah sikap yang berubah ke arah pesakit di pihak doktor dan profesional kesihatan yang lain. Di negara-negara seperti Amerika Syarikat, Britain dan Jerman doktor telah dianggap sebagai semua bijak dan semua pakar mengetahui mengenai perkara-perkara kesihatan sehingga dekad kebelakangan ini. Sikap ini bermakna bahawa ramai doktor diadakan Pemikiran pesakit dan pendapat menghina mereka.

Doktor hari ini dan profesional kesihatan yang lain diajar untuk menghormati pesakit mereka dan pendapat mereka. Sebahagian daripada sebab untuk hal ini adalah peningkatan jumlah doktor wanita. Wanita sering lebih empati dan kefahaman daripada lelaki. Sehingga baru-baru kebanyakan doktor adalah orang-orang dan mereka telah diajar untuk bos pesakit mereka di sekitar.

Oleh kerana doktor perlu menghormati pendapat pesakit mereka mereka perlu mendengar idea-idea mereka tentang ubat-ubatan. Ini bermakna doktor terpaksa mengambil pesakit kepercayaan kira dan menghormati mereka.

Perubatan Komplementari Bersamaan Peluang

Penyebaran perubatan sampingan mewujudkan banyak peluang untuk profesional penjagaan kesihatan alternatif. Banyak klinik perubatan, hospital dan kemudahan penjagaan kesihatan yang lain kini menggunakan tulang, herba, akupuntur dan lain-lain pengamal perubatan alternatif.

Sesetengah kemudahan perubatan kini mempunyai profesional seperti pada kakitangan dan menawarkan banyak rawatan alternatif kepada pesakit mereka secara tetap. Ia adalah sangat biasa bagi ahli tulang dan ahli terapi urut untuk terlibat dalam terapi fizikal dan pemulihan pesakit sebagai contoh.

Ramai pengamal perubatan konvensional juga mengiktiraf potensi penyembuhan beberapa amalan alternatif. Doa dan meditasi secara meluas diiktiraf sebagai memberi manfaat kepada proses penyembuhan. Pesakit yang melibatkan diri dalam amalan-amalan ini boleh membangunkan sikap yang lebih baik dan lebih cepat sembuh.

Ini bermakna bahawa akan ada peluang yang semakin meningkat bagi pekerja penjagaan kesihatan konvensional dan alternatif. Banyak pembekal penjagaan kesihatan akan mencari profesional yang mempunyai pengetahuan tentang kedua-duanya.

Cara Ambil Kelebihan Peluang Kerjaya dalam Perubatan Komplementari

Perubatan sampingan akan menjadi masa depan perubatan. Pesakit akan semakin mengharapkan profesional penjagaan kesihatan untuk mempunyai pengetahuan kedua-dua terapi konvensional dan alternatif.

Organisasi penjagaan kesihatan akan lebih bersedia untuk memberi ruang kepada kakitangan mereka untuk pengamal perubatan alternatif. Individu yang sanggup untuk mendapatkan pendidikan di kedua-dua dunia perubatan akan lebih cenderung untuk mendapatkan pekerjaan penjagaan kesihatan masa depan jika mereka mempunyai pendidikan dalam bidang perubatan pelengkap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar