Rabu, 18 November 2015

Perubatan Komplementari

Perubatan Komplementari

Satu istilah yang ramai orang akan mendengar apabila pergi untuk rawatan hari ini adalah perubatan pelengkap, yang kadang-kadang dirujuk sebagai perubatan pelengkap dan alternatif. Istilah ini mewakili usaha mendamaikan dua aliran pemikiran perubatan yang telah berada dalam konflik untuk masa yang lama.

Perubatan konvensional atau saintifik yang masih membentuk pertubuhan saintifik perubatan yang bertujuan untuk mengira semua penyakit melalui rawatan berdasarkan kajian saintifik. Penjagaan kesihatan alternatif menggabungkan tanggapan saintifik yang tidak penyembuhan seperti kepercayaan tradisional, kerohanian dan kebijaksanaan rakyat ke dalam perubatan.

Sehingga baru-baru penubuhan perubatan cenderung untuk menolak apa-apa rawatan berdasarkan kepercayaan tradisional atau kerohanian sebagai khurafat jahil. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, banyak doktor dan pakar perubatan yang lain telah menjadi lebih kepada rawatan alternatif. Percubaan ini untuk mendamaikan kedua-dua sekolah walaupun adalah perubatan sampingan.

Mengapa Perubatan Komplementari Menjadi Lebih Popular?

Sebahagian daripada populariti perubatan sampingan datang dari rasa putus asa yang popular dengan sistem penjagaan kesihatan dan profesion yang telah dibangunkan di sesetengah pihak. Penjagaan kesihatan moden boleh menjadi amat berkesan tetapi ia juga adalah mahal, birokrasi, bersifat peribadi dan tidak ihsan.

Ramai orang termasuk kedua-dua profesional penjagaan kesihatan dan pesakit sakit dari keadaan ini dan sedang mencari sesuatu yang berbeza. Perubatan tidak konvensional menyediakan banyak daripada mereka jalan keluar untuk menawarkan rawatan dan penjagaan perubatan konvensional tidak boleh. Ia juga boleh mencapai orang-orang dengan cara perubatan moden masih belum dapat.

Satu lagi sebab mengapa perubatan sampingan menjadi lebih popular adalah penekanan yang lebih kepada pencegahan berbanding rawatan dalam bidang perubatan. Banyak doktor kini menyedari bahawa pendekatan tradisional merawat keadaan atau masalah selepas mereka membangunkan satu kegagalan. Doktor dan lain-lain sakit dan bosan dengan merawat penyakit yang boleh dicegah dan syarat.

Banyak sekolah bukan konvensional perubatan menekankan pencegahan lebih rawatan. Naturopathic dan homeopati menggalakkan rawatan keadaan seperti penyakit jantung melalui diet dan senaman dan bukan pembedahan atau pil sebagai contoh. Sekolah India perubatan Ayurveda dipanggil juga menekankan diet yang sihat.

Agak beberapa amalan alternatif boleh dimasukkan ke dalam penjagaan pencegahan tanpa merosakkan pesakit. Sesungguhnya menekankan amalan-amalan ini boleh menggalakkan pesakit untuk mengamalkan gaya hidup sihat yang boleh membuat banyak rawatan perubatan konvensional yang tidak perlu.

Populariti peningkatan gaya hidup sihat dan diet juga telah membuat orang ramai lebih sedar tentang ubat-ubatan bukan konvensional. Ramai pesakit secara aktif menuntut bahawa doktor menggabungkan idea-idea dan kepercayaan mereka ke dalam amalan perubatan.

Masa Depan Perubatan Komplementari

Populariti yang semakin meningkat dan pengaruh perubatan komplementari adalah satu trend yang tidak boleh dan tidak akan bertukar. Penubuhan penjagaan kesihatan tidak lagi akan dapat mengabaikan menolak ubat bukan konvensional atau memandu pengamal jauh. Pengamal perubatan alternatif tidak lagi akan dapat untuk menyerang atau melemahkan usaha-usaha pakar penjagaan kesihatan konvensional.

Kedua-dua kumpulan orang perlu belajar untuk hidup bersama-sama dan bekerja bersama-sama jika mereka mahu terus hidup dan mencari rezeki. Lebih penting lagi mereka perlu bekerja bersama-sama jika mereka mahu untuk menarik dan mengekalkan pesakit.

Peluang Kerjaya dalam Perubatan Komplementari

Yang datang bersama-sama kedua-dua dunia perubatan bermakna bahawa akan ada banyak peluang kerjaya yang cemerlang dalam bidang perubatan pelengkap pada tahun-tahun akan datang. Profesional kesihatan seperti jururawat, doktor, ahli farmasi, paramedik, pengamal jururawat dan lain-lain yang sanggup untuk mendapatkan pendidikan dalam bidang perubatan bukan konvensional akan mempunyai lebih banyak peluang pekerjaan.

Pengamal perubatan bukan tradisional yang sanggup membuka minda dan sekolah sendiri dalam perubatan konvensional mereka juga akan mendapati banyak peluang pekerjaan. Sebagai contoh pembantu doktor 'dengan pengetahuan akupunktur atau sentuhan terapeutik akan lebih cenderung untuk mencari pekerjaan daripada orang yang bukan. Seorang ahli farmasi yang juga mempunyai pengetahuan herba juga akan mendapati banyak lagi peluang pekerjaan.

Sebahagian daripada pengamal perubatan alternatif juga akan mendapati diri mereka pada kakitangan hospital dan kemudahan perubatan yang lain. Masa depan bagi pengamal perubatan sampingan adalah sangat terang sekali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar